Monday, October 5, 2009

Mendambakan sebuah keadilan

Mendambakan sebuah keadilan...
Alhamdulillah 28 sept kemarin aku sudah memulakan padas di Koja, satu lagi episode yg perlu aku lalui demi mengejar cita-cita dan harapan.. Moga Allah memudahkan aku dan sahabat2 aku. InsyaAllah aku akan berusaha sebaik mungkin utk buat yg terbaik.. bukan tujuan aku di sini utk bercerita tentang padas aku di Koja.. Cuma ingin meluahkan isi hati aku dalam blog ini sebagai nota kepada diri aku di masa depan...

Semalam Kes perbicaraan ayah aku bersambung semula.. setelah lebih dari setahun tangguh demi tangguh dgn pelbagai alasan . Sebagai seorang anak agak tidak adil untuk aku mengulas kes ini kerana sudah pasti aku akan menyebelahi ayah aku... Tetapi lagi sekali.. jauh di sudut hati aku... aku yakin dgn ayah aku, kerana dialah yg menjadi idola aku selama ini...

Aku membesar dalam keluarga yg berpolitik... di sebabkan politik ayah aku telah membuat pilihan dalam hidupnya utk berhenti berkhidmat sbg kapten dalam angkatan tentera darat.. di sebabkan politik ayah aku sanggup siang malam mengorbankan sebahagian besar masa dan tenaga utk turun ke akar umbi menolong dan berkhidmat kepada masyarakat.. dan kerana politik juga ayah aku terpaksa berdepan dengan pertuduhan rasuah ini yg aku sendiripun tidak tahu bila akan selesai...

Aku tidak menyalahkan politik.. kerana ianya juga adalah sebahagian dari yg dituntut agama.. Cuma aku terkilan kerana politik manusia sanggup melakukan apa sahaja cara demi mengejar kuasa yg diimpi-impikan..

“ Ko nanti tak payahlah nak terlibat dgn politik, nanti jadi macam bapak” pesan kakak aku...

“Dah lama dah bapak ko berpolitik.. tapi satu apapun tak dapat.. keluar duit sendiri lagi adalah, dia tak peduli apa orang nak kata, walaupun sering diperlekehkan.. dia tetap juga nak berpolitik”

Bila difikirkan ada benarnya juga... dari aku kecil aku lihat ayah aku bertungkus lumus bekerja dan bergerak menjadi ahli politik.. dari kecil lagi aku terdedah dengan pelbagai cerita dan ragam org politik.. setiap kali ayah aku bersembang di rumah dgn member2 politik dia, sekali sekala aku curi2 dengar.. so sedikit sebanyak sepak terajang reality orang berpolitik aku tahu dan pernah dgr... Di luar kelihatan semuanya baik dan tenang, kerana masing2 berpura-pura... hakikat yg aku dapat lihat adalah dalam politik semua benda blh terjadi.. hari ini mungkin menjadi kawan yg paling rapat.. tapi besok mungkin menjadi musuh yg paling utama... kerana masing2 mengejar kuasa yg barangkali mereka lupa yg kuasa itu akan memperlambatkan perhintungan mereka di perbicaraan Allah kelak...

Perebutan kuasa politik di negeri Perak sejak Mac 2008 yg lalu tidak pernah selesai selagi DUN tidak dibubarkan dan hak dikembalikan kepada rakyat utk memilih pemimpin pilihan mereka... Kehilangan kuasa yg tidak pernah dibayangkan oleh mereka sejak 52thn yg lalu menyebabkan episode demi episode yg sangat memalukan dan tidak berkesudahan... disebabkan 3 org manusia habis satu kerajaan pilihan seluruh rakyat perak tumbang!.. malangnya kerajaan kudeta yg naik itu tetap mendakwa rakyat bersama2 mereka.. ironinya mereka takut utk berdepan dgn rakyat dgn membubarkan DUN...

Mengenai kes pertuduhan rasuah yg ayah aku hadapi, aku harap makamah dapat menyelesaikannya dgn segera dan adil.. Terus terang aku tidak akan pernah malu berhadapan terutamanya dgn sahabat2 aku kerana aku yakin ayah aku sekalipun tidak akan mengambil rasuah... jika dia mahu dari dahulu lg, masa dia jadi ADUN 1999 dulupun dia boleh menerima tawaran yg jauh lebih besar lg... Tambahan pula sejak dari dulu tak pernahpun ayah aku mempunyai duit yg banyak sehingga blh dirasai oleh kami sekeluarga... malah banyak dari wangnya dihabiskan dalam perjuangan politik dia...

Apapun sebagai anak aku akan terus memberi sokongan kepada ayah aku untuk terus berjuang semampu mungkin dalam mengejar cita2 politiknya utk terus berkhidmat dan memperjuangkan harapan rakyat... Moga Allah memberi kekuatan dan kesabaran kepada ayah aku dalam menghadapi ujian yg Allah berikan ini.

Sudah 2 hari aku di RS Koja, padas agak penat dan meletihkan!... tapi Alhamdulillah semakin byk yg dapat aku perlajari. InsyaAllah next time aku akan kongsi pengalaman aku selama aku ber Padas (preclinical) di sini.. mohon doanya teman2, mohon doanya juga agar kes makamah ayah aku dapat diselesaikan dgn adil dan segera.

No comments:

Post a Comment